>

Peristiwa Yang Berlaku Ketika Bapa Jatuh Sakit

-_- Salam Suma -_-

          Hri ni aku mo ceta pasal bapa ku sakit..tym minggu kmi mo blik ke sabah..
28 Januari 2013


Kami bru smpai Klang..sampai ja rhat sekejap jalan p GM..niat mo bli ole2 tuk family yg ad d sabah, tuk kwn2..tym tu bapa mmg sakit tp apa dgil..dy mo juga ikut..dy cakap "Bapa ok..jan la risau" jd kmi nda mmpu mo wat ap2..asal tu yg tbek tuk bapa..kmi ok jaa..aku gan mama p bli2 brg..abg lee (abg 1st) gtau bapa xda slera mo mkn..makan pn skit ja..bpa ad ckp, bapa kesejukkan..len bh sjuk bapa..pdahal hri tu sederhana panas..malam tu bapa mmg xda makan..dy cakap xda slera..mentua abg lee ni msak..besa la kan ad asap2..jd bapa xdak selesa..bapa suh abg roy (abg 3rd) buka tingkap tp abg ckp d kwasan ni ad denggi..tp mlihat kdaan bapa yg sesak nafas jd abg roy pn bukala tingkap dalam 3inci gitu..tp mmg bapa xda makan malam tu..


29 Januari 2013


Pagi2 tu blum nmpk lg bapa sakit..dy ktawa2 lg..tgk ceta klasik2..cakap psal politik..tp bapa aku ni jnis ktawa bukan kuat sampai 'tala2'..xdak...dy ni just ktawa besa jaa..yg ad d rumah..aku, mama, abg roy gan mentua abg lee..hri mo dekat mo tengah hari..matahari menegak..jam 1 lbih gitu bapa mula sesak nafas..bapa ad mnta urut..tengah2 aku urut...aku tgk bdan bapa yg kurus,, mmg kurus..aku rasa sdih..kdang2 aku pndai t'tinggi sora gan bapa..ermm =( aku mnta maaf pa..priod kan...tp aku ndalaa jdkan priod tu sntesa marah, bad mood xdak..tp ,,ermm ntahlaa ad yg aku fkir sbnrnyaa..aku pukul2 blkang bapa..pnass badan bapa..aku cakap gan bapa.."bapa ok ka? " ...bapa ni cam besa ja "bapa ok ..cuma sakit2 badan ja"..erm..len udh aku rasa..mama lg gnti aku..lpas tu aku msuk blik men iPad..selang beberapa minit........"parah.. cepat tpon abg roy ,, mama mo bawa bapa pegi hospital.." ..jd aku ni tpon la abg roy.. rupanya abg roy ni d luar gan jiran sbelah..trus dorg bawa p hspital..abg dalam kelam kabut cri teksi..mjur teksi tu org sabah..pemandu tu pn kelam kabut bwa keta..{ni mama yg c ceta} coz aku nda ikut..jga rumah..mentua abg lee sorg2..lgpun dy tidur..kdaan bapa mmg len..huhu.. Setengah jam kmudian , abg roy tpon , "ain..bapa kna tahan..msuk ICU..bapa pengsan d sna.." ya Allah..b'gegar lutut aku..jntung aku rasa len..lpas tu trus aku tpon abg lee,abg pjul, abg mat gan abg man..suma pun tkejut..abg pjul ckp.."nah, camna tu yen, kna postpone la flight kmu.." abg man pun tpon..tnya kbr bapa..ya Allah, ap ptut aku jawab??aku nmau gnggu pmbelajaran abg man..sdhla dy xda jmpa bapa..dgr lg bapa kna tahan d wad ICU kecemasan..ya Allah..lpas tu abg roy blik rumah, "ain..ko mo ikut ??" tnpa blengah lg cpt aku gna tdung nek motor gan abg,,sesampai ja d sna..aku tgk mama yg lemah, yg sdih dan pilu fkir bapa..mama ni jnis 'ingau'..aku trus pluk mama..mama cakap, tgk la bapa..aku pn tgk bapa ..ya Allah....bapa koma..tgk kdaan bapa yg tbujur kaku..dgn bntuan mesin oksigen..nama bapa kna sbut..n nurse ckp pegi tingkat 5..aku sampai tingkat 5 ja..masyaAllah..bapa d wad ICU..thap truk..tiba2 aku ingt snyuman bapa.. pcakapan bapa yg lmbut wat rasa sdih..skali kna ckp bapa xda harapan..air mata aku trus trun tnpa hnti..bapa hnya d bntu oleh mesin tnpa mesin tu..........hnya Allah ja yg tau btapa pilu dan sdih kmi suma ap lg abg2 ku yg brada d Sabah..abg pjul ckp. bykkan bzikir..bdoa..abg pjul yg bru lpas krja dri johor snggup jenguk bapa ..abg mat gan abg man mo p smnnjung..tetap bkeras mo tgk bapa..jd flight dorg bsuk..malam tu..aku,abg roy gan mama tdur d hspital..aku tgk mama blum mkn..aku bwa mama mkn..sambil mkn aku tgk mama, mnngis smbil makan..aku faham ap yg mama rasa..dy blum mau bpisah gan bapa..wlupun mama ckp mama redha, tp jauh dri sudut htinya rasa sdih gan takut..byk pristiwa yg blaku..


30 Januari 2013


Pada subuh hri , mama msuk tgk bapa..tambah lg pgawal yg bkin pnazz xmau ksi msuk pdhal dktor udh ckp ..mama bleh msuk..smpat lg btekak gan pgawal..masyaAllah..keajaiban blaku..ketika mama cium tgn bapa..ktika mama ckp mama mnta ampun..mata bapa tbuka..bapa udh sedar,,alhmdulillah..tp bapa blum tau, dy sdh kna cuci darah..kna cuci suma dalam bdan dy..slalu nya dy akn rasa sjuk tp ni rasa pnas..air dalam paru2 bapa sdh d cuci..perut kmbali mgecil..alhmdulillah..bka mata ja . brita gmbira ni sampai pada abg2 aku suma..abg man yg dmam mula shat lpas dgr brita gmbira tu..tp flight dorg jd wlupn bapa nda suh tp dorg bkeras jgak mo tgk kdaan bapa..mama pn nda dpt cakap ap2..mgkin kalau dorg tgk dgn mata kepala dorg sndiri bru hty dorg snang..walau apapun, kami suma bsyukur ap lg mama, mama yg sentesa d sisi bapa rasa sgt bsyukur dan gmbira bila tgk kdaan bapa bila bapa buka mata..awal2 pagi lg abg lee bgduh gan pgawal..hahaha..ni lawak jgak, dy 'ota2' pgawal..suka hty dy ja cakap bapa sakit tenat semata2 mo tgk bapa sggup wat gitu..ka ijan (bini abg lee) pn ikut sama ckp mcm tu..pgawal akan bg kebenaran bla kna cakap wad rawatan rapi tingkat 5..sbb wad tu wad pnyakit truk ..mybe laa..aku memandai2 ja..coz bila cakap tingkat 5 kna bg msuk..tp ikut pgawal la..p/s..jgn ikut cara kami..tbek jgak mnipu tp mo wat camna kan..dmi ayah tsyg tpksa wat camtu..klu x , xdpt la tgk kdaan bapa.. Jam 12.30 bru dpt melawat bapa..itupun dua org, bgilir2 la katakan..tym turn aku tgk bapa..aku tgk kdaan bapa..kurus, mudi...dri jauh bapa nmpak aku..snyuman yg manis dri bapa wat kakiku melangkah 20 cm..kununlaa..umpama ja tu..laju langkah..semakin dkat..trus aku cium bapa, bapa tnya.." knp mata bengkak?" alamak...ap mo jwb ni, coz bapa nmau kami nangis sbenarnya.." nda cukup tdo pa..hee.." tpksa aku tipu nmau bapa sdih ba..ckup la dy sdih tym koma tu..wlupn bapa koma..tp dy nangis..kcian bapa..tym siok2 cakap gan bapa..edeh, ada plak org mo kna Xray..hahah..punya kaku kepalang aku...(labih2 lg ayat ani) naa..beberunai udh..kan, klu org mo kna Xray ni kita kna joh lbih2 lg pmpuan..nanti sel kita mati..nda dpt plak mgndung..hehe..dgn sepantas kilat aku masuk ja p tmpat wad org ..yg t'tutup..suma kunun ikut gan aku..nurse pn ikut..tu ja tmpat yg selamat..=).. Brita gmbira lg...bapa pndah p wad besa..alhmdulillah..ok la udh tu..ok camtu ja..bukan spnuhnya..tnaga bapa pn bukan cam dulu lg..bapa kurang drh lg..ya Allah..Malam tu, aku ikut abg lee ambk abg man gan abg mat..tp dorg berlainan flight..tawau gan kk..abg man dulu sampai bru abg mat..mata abg man bengkak hbis..demam kan..tp ok laa..kcian ank mnja mama ni..pjalanan klia p klang punya..sakit pngung..hehe..

31 Januari 2013

Pagi2 tu, dalam 10 gitu..kami sdh bsiap2 mo melawat bapa..wlupn bukan masa melawat..tp try ja laa..abg roy sdh awal sampai hospital..abg lee udh suh kami wat pkara yg sama..tp abg roy pintar..dy bwa abg mat gan man tmpat kaunter ptnyaan..n dpt pas msuk untuk dua..tp kmi skrg ad 4 org..dengan kpintaran abg, dy suh pgang ja tu pas n aku gan abg ory pn jalan ja p msuk..blng abg.."ko lek ja"..sampai pintu ja wah2..awal udh kna bg msuk..knp ar?? hahahaha..abg roy guna bju kolej dy..bh macam MA kan ..kna bg msuk ja..tnpa byk bnyi..hehe..sampai ja d sna..abg pjul n ank dy nisa..awal udh sampai..nda lama lpas dtg la abg man gan abg mat..hehe..bkumpul bh ..dtg lg c labut..(abg lee)..naa, b'enam bh ..ptg tu kmi jalan ..shopping la katakan..tp mama gan bapa d hospital..bapa yg suruh kan..nda sedar plak kami bjalan adk brdik..bkumpul..gan kak ina ( bini abg jul) gan ank dy dua org..nisa gan zafran..best..tp xda bini abg lee..kerjaa..best plak tym tu..ptang tu abg jul gan kak ina tpksa blik..blik johor..

1 Februari 2013

Awal pg lg..abg lee bawa jalan gan motor dy..p bli ayam kmpung..tuk mentua dy..mentua dy cakap dy sakit kuat..peranakan dy jtuh..yg aku tau laa..jd ayam kmpung ni perubatan kmpung la katakan..Brita gmbira......alhmdulillah,,bapa dapat pulang udh..Allah Taala kabulkan doa kami suma..cepat masa blalu..alhmdulillah..sesampai bapa ja..trus la bapa critakan pgalaman ktika sakit ..imbas kmbali tym 28 hb tu..kan bapa sesak nafas..hanya mama , abg roy gan pmndu teksi ja yg tgk camna bapa kna tu..ya mgkin bapa mo kna trik nyawa kali..ikut kamu la nk pcaya ap..tp bukan ka sakit bla kna trik nyawa ni..sakit btul kata bapala..aku nda rasa pn..kmi dgr ja ap bapa ceta tu..dy pun ndatau ap yg sakit tu..sampai d kerongkong dy..mama pun cakap kaki bapa xda fungsi udh..sampai hospital ja bapa pengsan..msuk kecemasan bh..mla sdh bapa koma..huhu..tym tu la kami tgk bapa mmg xda harapan lg..kalau xda bntuan mesin tu...hnya Allah ja yg tau..

Perkara lucu n seram tym Bapa sakit pn ada..

Tym aku, mama gan abg roy tido d blik waris..(untuk rehat2, tdur sana..) Ceritanya bgini..tym aku bawa mama rhat..mama tdo la awal..aku gan abg roy ni bmen2 lg..men ampas..slalu kcw aku kan..sdh la dlm blik tu ad org tdo jgak..bceta2 la kami ni..tym mo tdo tu..memang sdh tutup mata..ad pula mgnggu tym kami tdo..dgr la sora pmpuan.."abg..abg,,abg..." dgn nada yg sdih..pa lg..aku fkir aku ja yg dgr..aku buka la mata..tau abg roy pn t buka mata jgak..btentangan la kami ni..kacut kan dua2..bh jam 1 lbih udh tym tu..smpat lg aku cakap "bang, sepa tu"..abg roy ni trus la bngun..bkeras mo tgk d luar..sbb sora tu dri luar..abg roy p ambk wudhu..tym tu aku tdo ja..wat dee la kta org..jd dy p luar la..dy tgk..suma xda..pgawal pn xda..tdur kali trus abg ..pagi2 tu trus aku ceta gan mama..ktawa ja mama..mama ckp " tu la..lambat lg tdur.." dtg lg abg roy..dy pun ceta yg sama..ktawa la kami sama2..tengah hari tu, abg cakap yg psal smlm tu mybe yg kita dgr tu psakit..sbb suma pgawal xda kan..ad psakit tingkat 8 , pmpuan mau bnuh diri..mungkin tkanan..tp smpat kna halang ule pgawal..tp pmpuan tu lari pa lg pgawal pun kjar..(men bubut d tengah malam) hahaha..tp smpat la pmpuan tu lari..tp mslh nya..kmi d tingkat 5..camna tu..haha..kita lupakan tu..nda pnting pun . .=)


Bapa kurang darah..huhu..nsib jnis darah bapa snang cari..ad stok..alhmdulillah
Ni la kdaan bapa..tym kmi mlawat dy..alhmdulillah xda ap2 yg jadi..


Dua hari slpas dri hspital bapa ok udh..tp tgk ja ok bapa jalan nda ok udh.
.tgk ad stokin putih..elak kuman msuk..kencing mnis punya stokin..




Sampai tu ja crita ku..hee..makase krna baca sampai hbis..^_^..

No comments:

Hak Milik Terpelihara ^_^ dijaga Milik Ain